Ridning är en farlig sport

För bara någon dag sedan ramlade en tjej av en häst i mitt stall. Hon låg i paddocken i 10/15 minuter innan någon hittade henne och fick åka ambulans akut när hon väl hittades. Hade hon legat där i 15 minuter till är det inte säkert att hon hade varit i livet nu, vilket får mig att inse hur farlig ridsporten faktiskt är.

Jag tror att man måste ta chanser, våga utmana sig själv och hästen, men det ska inte betyda att säkerheten blir sämre. Man är alltid väldigt noga med täcken, benskydd, paddar osv, allt för hästens säkerhet, men för att hästen ska vara i säkerhet måste du också vara det. Om du rider med fladdrande kläder och fastnar är det inte bara ditt problem, utan hästen kan också göra sig illa och alla andra som rider samtidigt som dig är också i riskzonen. Ramlar du av finns ju risken att andra hästar också stressar upp sig. Aja, ni fattar principen right? Regel nummer ett är ju att rida med hjälm. Den tar inte lång tid att sätta på sig men kan ändå göra skillnad mellan liv och död. ;) Det är en jävligt farlig sport vi håller på med och älskar, och det är värt det no doubt, men om du vaknar upp på ett sjukhus och får reda på att du för alltid kommer ha hjärnfel och aldrig mer kommer kunna sätta dig på en häst, jag vet inte hur ni känner men jag hade i alla fall ångrat att jag inte satte på mig den där hjälmen. ;)

Håller ni med?


Kommentarer
Postat av: Tuuli Elmgren

Håller med!

2013-01-27 @ 21:43:57
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/
Postat av: Ida

Håller med, jag tar säkerheten före allt! Jag skrivit ett inlägg om ridskoleryttare på min blogg som du gärna få kika in :)

2013-01-28 @ 11:59:17
URL: http://idawoxlin.blogg.se
Postat av: Nora

Jag håller med!

2013-01-28 @ 15:59:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0