Byta häst

Blev ridning i manegen idag, kom till stallet lite senare än i vanliga fall så fick skynda mig med att göra iordning Y för ridningen i manegen.

Började värma upp som vanligt, Yackie var pigg men inte pigg och stark som hon är ibland, men man märkte ändå att hon vilade igår. I traven var hon stel till en början, hon går ner i någon mellanform, hon böjer huvudet men inte nacken och hoppas att det räcker haha, i galoppen där emot räckte det med att jag höll om och hade jämn kontakt med munnen så gick allt finfint, hon höll inte på att konstra med bogarna och hon lyssnade bra. Sedan blev det så att jag och Amie (http://Amies.blogg.se">Amies.blogg.se) bytte häst, hon hyrde nämligen Yackie 2010/2011 så jag kan tänka mig att hon har saknat henne, hur skulle man kunna undgå det? ;)

I alla fall fick jag sitta upp på hennes häst Bess och ja, det gick ju som det gjorde. Brukar alltid börja med att bara känna igenom så hästen lyssnar på det enklaste när jag sitter på en ny häst, ledande tygeltag, skänklar, rösten. Bess hade en förmåga att slingra sin hals åt alla håll och hennes bogar var nästan svårare att hålla koll på än Yackies, dessutom gick hon rakt in i väggen och sparkade bakut flera gånger haha, inte mig emot, det är roligt, men kanske inte det snyggaste att titta på, men aja, det var första gången jag satt på henne, vad ska man förvänta sig? (; I alla fall förtjänar Amie all cred för det är ingen lätt häst hon har som hon ändå klarar av hur bra som helst! Sedan passar man ju för olika hästar såklart, men jag hade aldrig gissat på att hon var såpass svårriden just för att det ser väldigt enkelt ut när Amie rider henne. :)

Blev ett långt inlägg, den (om någon) som orkade läsa allt kan få ett diplom hemskickat, kommentera eran adress, haha skoja, men gör det ni! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0