På bådas villkor

Många hästmänniskor är stolta över att visa upp hur fin en häst har blivit på en vecka, då och nu, jag själv hade varit grymt stolt om jag kunde göra stora förändringar på en häst på en vecka, men det kan inte jag, kalla det omväg, den långa vägen, onödig väg, det får ta den tid det tar och det viktigaste är att man inte stressar med en förbättring, med lite tålamod kan du förhoppningsvis göra större skillnad i det långa loppet.
Jag & Yackie i slutet av sommaren 2012, när hon kom till mig.

En person jag ser upp till en massa är Paulina från Paulina.webrider.se, hon är så sjukt duktig, mjuk och mån om hästen och hon känns som en person som tar hänsyn till hästens svagheter.
 
I en utbildningsfilm jag såg på mitt ridläger i somras fick man lära sig lite om exteriör och olika typer av hästar. Något berättarrösten pratade om var att alla hästar inte har samma möjligheter för att lyckas, så när man ska köpa häst ska man alltid kolla på hästens exteriör och möjlighet att lyckas i vad-man-nu-vill-ha-den-till. Han pratade också om att man måste tänka sig för, och inte pressa en häst och tro att alla hästar kan prestera på samma nivå, det är precis som för oss människor, alla kan inte bli bäst i friidrott liksom. Skynda långsamt, bygg upp hästen steg för steg och se till att inte pressa hästen för hårt, både för att förhindra skador och för att hästen ska fortsätta tycka det är roligt.
 
 
Jag uppmanar er att, nästa gång du kollar på ett annat ekipage och önskar att din häst gick lika fint, jämför hästarnas möjligheter. Le brett och var stolt över dig själv ändå. Det andra ekipaget kanske har jobbat ihop sig i flera år, men det kan också vara så att hästen är byggd i uppförsbacke, med en rundad nacke från början, eller att den har extra långa ben och därför kan sväva över hindren, om din häst inte har samma förmåner betyder det ju att du är grym om du kan få din häst till att jobba i samma avslappnade form. Alla hästar kräver inte sina ryttare lika mycket, och en sak är säkert, alla kräver sina ryttare på olika sätt. Vissa hästar kan ju i för sig vara byggda för den ridning man strävar efter, men har ett mer svårhanterligt psyke än en annan häst. Så innan du totalt deppar ihop över hur fint någon annan svävar fram på tävlingsbanan, intala dig själv att du är grym som kämpar på under dina förhållanden. Förr eller senare kommer du nå ditt mål och när du väl lyckas på den där felbyggda ponnyn eller hästen med ett psyke som varierar från dag till dag, då kommer du vara glad att du inte satt på ponnyn alla kan rida, för då är du unik med att klara av just din häst på den nivån. Grattis i förskott!
 
Själv är jag mest stolt över hur mycket gladare Y känns idag mot när hon kom, hon har mycket mer liv i ögonen, hennes päls är glansigare än glansigast och hon är ständigt nyfiken och på nya äventyr!

Kommentarer
Postat av: Sarah

Jag håller helt med!

Min häst Lukas har inte "den rätta exteriören" - han har lång rygg, ganska lågställd, ingen wow gång osv.

Så eftersom han är så pass lång (osv) så har han inte samma förutsättningar i hoppningen, kan inte få sådana där gummibollshopp som många andra hästar som är byggda för det.
Eftersom han inte har någon märkvärdig gång eller är byggd "i en uppförsbacke" så har han inte samma förutsättningar inom dressyren heller.

MEN jag vet att Lukas vill och han tycker det är roligt, han gör sitt bästa! Han har blivit såå fin och glad sedan han kom till oss (13 april 2012) och vi kämpar på för att bli bättre. Trots att vi inte har samma förutsättningar på tävlingsbanan som många andra hästar så har vi ändå roligt och älskar det vi gör. Jag vet att Lukas älskar att vara inne på tävlingsbanan, det syns så tydligt på hans ögon :')

Oj, nu ska jag inte skriva en hel roman haha...

I alla fall...
Du och Yackie är riktigt fina tillsammans och man ser stor skilldnad på henne från när hon kom! :D

2013-02-04 @ 19:35:48
URL: http://ponnyguld.devote.se
Postat av: Sarah

Svar: exakt! :)
Åh tack så mycket!

2013-02-04 @ 20:23:17
URL: http://ponnyguld.devote.se
Postat av: Thea

Fin blogg å så söt häst!
Kolla gärna in min blogg! :)

2013-02-04 @ 21:40:19
URL: http://theawerr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0