Idag

Blev manegen, det var så blåsigt och det kom små regnskurar hela tiden så blev inte lika taggad på uteritt. ;)

La fram bommar som jag dock knappt använde haha, avstånden blev lite knasiga och orkade inte gå av och fixa till det lat som man är ...
Men angående skänkelvikningarna höll jag mitt löfte, några i skritt och några i trav, hon dansade väl inte precis fram men det gick bättre än jag trodde det skulle göra.

Jag fokuserade inte så mycket på formen, utan försökte få henne att lyssna på mig och bara behöva använda små hjälper, gjorde många halter (först bara med hjälp av rösten, lyssnade hon inte tog jag lite i tyglarna, lyssnade hon inte då heller tog jag lite till osv) och så småningom kom formen automatiskt! Hon börjar redan söka sig mer neråt automatiskt så det är ju ett gott tecken. :)

Började på långa tyglar i traven och kortade upp dom efter hand, jag upplevde faktiskt att hon blev lugnare då. Hon brukar nämligen bli lite "på" när man börjar korta upp tyglarna, alltså att hon börjar takta lite osv. Det gjorde hon idag också i början, men mot slutet släppte det helt.

Gjorde ganska mycket galopparbete, började med att samla ihop henne och det funkade utmärkt, hon är betydligt lättare att komma åt i galoppen än i traven ...
Så småningom längde jag på tyglarna och försökte få henne att hålla en samlad galopp trots att jag inte höll i henne, eftersom att jag har hört att samlad galopp på låga tyglar ska vara bra om man vill att hästen ska bygga muskler. Även det funkade jättebra, tack vare övningarna i början var hon väldigt uppmärksam på mig och det räckte med att jag använda rösten så lugnade hon sig. :)

Nu fick ni ett sånt där långt virrigt "dagens ridpass" inlägg som antagligen ingen läser. Men red lite annorlunda idag mot i vanliga fall så ville bara dra igenom passet. Kram



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0