Något som jag inte tror på

Tänkte ta upp detta en gång för alla nu. Har flera gånger blivit tillsagd att rida "mer", våga ta mer i hästen och inte bara åka. Uppfattningen om vad som är "åka häst" är tydligen olika. För jag tycker personligen man åker mer när man inte lyssnar på hästens signaler och bara bankar och sliter, det leder liksom ingen vart. Har länge gått runt och tänkt på vad som verkligen är bäst, alltså; måste man rida bestämt och hårt för att lyckas i längden? Ibland verkar det ju nästan så. Läste sedan inlägget på Fridas blogg (här) och tänkte att det är värt att ta upp med er också!
 
Sedan är inte jag och Frida i samma situation, men jag hittar ändå likheter. Det som är konstigt är att det endast är av privatryttare och privattränare jag blivit tillsagd att inte vara så mjuk i handen, på min ridskola där jag gick i 7 år fick jag bara beröm för det. Och på Blomme ansågs det också vara toppen eftersom han var en häst som blev stressad av för mycket drag och slit. Därför ville jag ta upp detta med er! Alla verkar ju ha olika åsikter.
 

Måste man lära sig att "rida häst" (inte bara åka) för att få en häst i den form man vill? Är det fel att inte "våga" ta tag i tyglarna? Det är ju endå ett bett som trycker i hästens mun, borde man inte vara försiktig?



Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med dig till 100%!! Har själv blivit tillsagd att rida på detta sättet men neeeej jag håller med dig!!

2012-11-02 @ 17:57:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0