Krångligt?

Blomme är ju en c-ponny (ca 138 i mkh) och jag är 168 cm lång, så jag har länge gått och funderat på om jag väger för mycket för honom.
Sedan såg jag att en ridlärare hade skrivit en ekvation som man kan använda för att räkna ut om man är för stor för hästen man rider, så jag tänkte dela med mig av den så får vi se om ni förstår något haha! ;)

Ryttarens längd gånger sin vikt = x
Hästens mankhöjd gånger sin vikt = z

sedan delar man z (hästens höjd gånger vikt) med x (ryttarens längd gånger vikt) = talet får bli minst 4.0 om man fortfarande är lagom stor för att rida sin ponny.
Ju närmare 4.0 man är desto större är man för hästen.

Jag: 168 x 51 = 8 568
Blomme: 138 x 350 = 48 300

48 300 / 8 568 = 5.6

Nu chansade jag bara på hur mycket Blomme väger, men det verkar inte vara några problem att jag rider honom! Skönt att ha det bekräftat tycker jag, vilket tal fick ni? Är ni för stora för eran ponny eller kan ni rida den länge till? :)



Inga elaka kommentarer om min mycket vackra målning tack, haha!

Kram!

Kommentarer
Postat av: Johanna ❤

Mitt tal blev.... 7.43! :) ❤

2012-05-04 @ 11:04:44
URL: http://Http://moonjumper.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0