(Fredag) tidsinställt

 
Detta inlägget publiceras även på tessiss.blogg.se, då jag skrev det som ett gästblogginlägg, men tänkte att ni kanske hade lite åsikter och tankar ni med?

 
Jag har tänkt jättemycket på det här med "18-års regeln", dvs. att man inte får tävla hästar under 148 cm i manken efter man har fyllt 18 (om de inte är ungponnys, eller du startar i storhäst-klasser). Jag förstår den delen när det handlar om att någon med 40 års erfarenhet kanske inte ska tävla mot någon med 2 års erfarenhet, oavsett hans/hennes längd. 
Men skulle man inte kunna dela in tävlingarna i avdelningar? 
Jag är inte så bra på ungponnys, och hur man får tävla dom, men jag har hört att på dessa tävlingar delas de startande in i olika avdelningar efter hur gammal hästen är. Skulle man inte kunna införa en liknande regel fast för ryttarna? 
T.ex. så kan ryttare från 0 upp till 18 tävla i en avdelning, och vuxna ryttare (18 och uppåt) tävla i en avdelning? 
 
Då kommer den andra delen in i bilden, den som förstör min plan en aning, skulle det vara för krångligt att sätta in en längd-gräns och dessutom ha "avdelningar", skulle det bli för mycket att tänka på eller skulle det helt enkelt förbättra tävlings-villkoren?  
Är man över 18 kanske man inte får tävla b-ponny när man är en viss längd, och c- och d-ponny vid en annan längd. 
 
Jag vet flera stycken ryttare som är så sjukt duktiga, som skulle kunna komma hur långt som helst inom ridsporten, men som helt enkelt är för korta för att "komma åt" större hästar på samma sätt som en kvinna/man på 170+ kan, då tävlar de ju inte på samma villkor ändå, för jag antar att det är det som 18-års regeln är till för?  
Och nej, man kan inte säga "lär dig rida, så är det inga problem med de stora hästarna", som många envisas med, till en tjej på 150, det är klart att det GÅR att rida "icke-ponnyer" även om man är kort, men ska man upp på elit-nivå förstår jag om det känns omöjligt. 
Då tycker JAG att det skulle vara värt att ha "avdelningar", så att man inte behöver stressa sina 18 år för att hinna lyckas. 
 
Vad tycker ni? Håller ni med eller tycker ni helt annorlunda?
Kram Ida

Kommentarer
Postat av: Nora <3

Håller med dig Ida <3 Hoppas du har det bra på konfa/ridlägret! :)

2012-07-13 @ 16:17:19
URL: http://skogensgard.blogg.se
Postat av: Marina - Ryttare

Hej, skulle vara kul om du ville läsa mitt senaste åsiktsinlägg och kommentera vad du tycker. Skulle betyda jättemycket om du gjorde det. Klicka bara på länken nedanför så kommer du till inlägget.

http://sweetmesweet.bloggplatsen.se/2012/07/14/8242786-kanner-mig-sjukt-stark-dp-inlagg/

Hoppas du får en fortsatt grym kväll ♥

2012-07-14 @ 21:58:47
URL: http://sweetmesweet.bloggplatsen.se
Postat av: johanna

jag håller med dig helt! jag har alltid tänkt på de,för jag känner en som är 18 men är precis lagom stor för b- ponnys och alldeles för liten för storhäst. så de blir ganska svårt för henne att kunna tävla... <3

2012-07-15 @ 16:51:11
URL: http://skogensgard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0