Utvärdering från gårdagen

Tycker själv att det är tråkigt att sitta och läsa låååånga utvärderingar när man får ta del av varje litet moment av ridpasset; "då gjorde jag en halvhalt och red på volterna" osv osv osv.
Har därför knappt skrivit utvärderingar här på bloggen, såklart jag har skrivit om det gått bra eller dåligt men inga riktiga utvärderingar. Denna utvärderingen är inte heller in i minsta detalj men eftersom jag bara red en halvtimma är det enklare att få med det mesta. 


Red alltså i paddocken, det var väldigt blåsigt men Yackie var stencool, hon verkar inte vara så tittig i alla fall. ;)
Skrittade och "gick fram" med henne, gjorde lite halter men lät henne mest gå på. Kortade så småningom upp tyglarna och började kräva lite mer av henne. 
Hade bestämt att jag skulle börja passet utan gummisnodden (inspänningarna) så att jag fick känna lite på henne först och sedan sätta på den, men det gick så bra att den åkte aldrig på över huvudtaget. 
Så fort man började göra volter och serpentiner, ställa och böja, så åkte nacken ner en aning och hon blev mycket mer lyhörd.
Sedan är det ju andra gången jag satt på henne, jag har med andra ord ingen aning om var hennes knappar finns och även om hon inte gick i form under hela passet kändes det som att vi var på god väg för stundtals kändes hon jättefin. 
Det var ett stort steg från provridningen tycker jag, hade inte så höga förväntningar så blev glatt överraskad. Är alltså jättenöjd!
Vi får se om det går lika bra nästa gång, men det kändes som sagt bra, kommer i alla fall ha med mig inspänningarna ett tag till för säkerhetens skull, ni har ju sett hennes rygg och det ÄR lättare att få henne att jobba när hon redan har nacken där den ska vara, även om målet såklart är att få henne lika fin utan hjälptyglar. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0