Utrustning

Något jag har tänkt mycket på nu när vi ska hyra Yackie är utrustningen, det är ganska mycket grejer som behövs och när man aldrig har haft egen häst är det svårt att veta vad som är bäst, för det finns väldigt mycket att välja mellan.
 
Ett exempel är schabrak, som det finns hur många märken, färger och former av som helst. Hur ska man veta vilka man ska välja? Visst, lite kunskap har man ju, och man vet ju vilka man tycker är snygga, men många är snordyra och det är inte värt att köpa så dyra grejer till en häst man ska ha i lite mindre än ett år, när det finns billigare varianter. Det är i alla fall min åsikt.
Man kan faktiskt matcha ihop billiga men riktigt snygga outfits osv. det har jag sett bevis på.
Men då kommer man till kvalitén. Jag tror att de flesta Hööks schabraken har ganska bra kvalité, och då hör ändå de till den lite billigare skaran, jag tror faktiskt också att Ullared har bra kvalité på sina schabrak, för ridbyxorna som jag har köpt där har hållt utmärkt. Men jag kanske är naiv? 
 
En annan sak är täcken, hur svårt är inte det för mig som inte är van vid att behöva köpa täcken? Jag vet ju knappt vad som är ett varmt täcke och vad som är ett kallt, liksom, hallå är 300 gr varmt eller kallt på vintern? 
Jag tror att vi kommer försöka köpa hellre ett för varmt än för kallt eftersom Yackie är gammal och därmed fryser lättare, men det gäller ju att veta vad som är ett varmt täcke först. Men det är såklart enkelt att googla fram, och jag menar inte att jag har NOLL koll, utan mer att det är svårt att bestämma vad man ska köpa, för man vill ju att hästen ska ha det bäst. ;)
Sedan, min erfarenhet av täcken är att de helt enkelt inte går att få ett 100% hållbart täcke, hästar leker och springer runt i hagen så att en reva dyker upp borde inte höra till ovanligheterna.
 
Sedan är det bett, jag antar att det bara är att mäta bettet Yackie har och köpa ett i samma storlek? Om det passar dvs. ;) För vi tänkte byta till någon tredelad variant, hon går på pessoa nu. 
 
Såhär är det såklart för alla som köper/hyr sin första häst, på ridskola lär man sig rida men inte så mycket mer, på medryttarhäst däremot har jag skaffat mig mer erfarenhet runt omkring. Men jag har tur, för det finns många erfarna på stallet som jag kan fråga och jag vill verkligen göra det bästa för hästen. Men ni får gärna ge mig tips om ni vill det, kram!
 

Kommentarer
Postat av: Johanna ♥

Jag har köpt två riktigt fina schabrak från Ullared som har hållit jätte bra! Så jag är nöjd med dom :))

2012-08-12 @ 18:02:05
URL: http://skogensgard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0