Skänkelvikningar

Något som jag tycker är bra att använda sig av i övningar och alltid när man rider är skänkelvikningar.

Ofta när jag red Blomme använde jag mig av skänkelvikningar på diagonalerna för att lugna ner och mjuka upp honom, vilket funkade super!

Det kan även vara bra när man rider ut, om hästen brukar vara spänd och tittig kan man lägga in lite skänkelvikningar för att göra hästen mer uppmärksam på dig som ryttare.
Jag vet också att det finns dom som gör skänkelvikningar på hoppass, just eftersom det oftast lugnar ner hästen och gör den mer fokuserad på vad den ska göra.

En jättebra övning är att man rider på en volt, och sedan flyttar hästen för skänkeln in på en mindre volt, så rider man på den volten en stund för att sedan flytta hästen ut på den stora volten igen. Det kan man göra både i skritt och trav, funkar säkert i galopp också men det är inget jag har provat själv. :)

Ritade lite på en rit-app på mobilen, snyggt huh? ;) det är alltså på vägen ut mot den stora volten igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0