Liten Yackie-plan

Jag har bara träffat Yackie en gång så jag vet inte så mycket om henne än, och därför vet jag ju inte riktigt vad vi kommer behöva jobba med, men vissa saker tror jag, även om jag bara träffat henne en gång, kommer behövas/funka, detta är bara småsaker som man kanske tänker på med de flesta hästarna, men större mål är som sagt svåra att sätta upp när man träffat hästen en gång.

1. Första veckan ska vi inte rida henne någonting, japp ni läste rätt haha, nejmen eftersom hon är lite gammal har hon lättare att tappa hullet och utan hull - inga muskler, Yackie är ingen häst som blir tjock (det sa de som hyr ut henne), och därför ska vi låta henne gå på grönbete, första veckan utan att vi motionerar henne något så hon får vila upp sig efter lägerveckorna och förhoppningsvis lägga på sig lite, och såklart komma till rätta i den nya miljön. Vi kommer förstås åka till stallet ändå, gå på lite promenader med henne, borsta och pyssla. Inte minst, fota. ;)
 
2. Varierad träning. Ja, det är ju ganska självklart egentligen.
 
3. Mycket mat. Detta står redan lite i ettan, men Yackie blir tydligen inte tjock, därför ska vi ge henne riktigt ordentligt med mat, hellre att hon går upp mycket i vikt än att hon går ner i vikt, hon är redan smal. Stallägaren har sagt att om vi vill så kan hon hjälpa oss sätta ihop en foderstat.
 
4. Kärlek. Haha det låter ju så fult och symboliskt när man säger det, men allvarligt, en av mina planer är faktiskt bara att ha roligt, lära känna hästen, hitta varandras knappar och göra det bästa av varje situation. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0