Det nya bettet

Red alltså på ett tredelat eggbett idag, bytte från pessoat eftersom det känns onödigt att rida på det bettet om hon funkar på ett mindre skarpt bett, och eggbett anses ju vara väldigt "snälla". Vad jag förstår är det inte jättestor skillnad mot ett "vanligt" tredelat tränsbett, men det blir lite tydligare tygeltag eftersom ringarna är fasta. :)
I alla fall så funkade hon jättebra på det! Hon lyssnade jättebra!
Dock galopperade jag ju ingenting (eftersom vi tar det lugnt med henne nu i början) och det var efter galoppen hon blev väldigt pigg och stark på provridningen, men jag tror detta bettet kan funka bra faktiskt! 
Någon av er som rider på ett eggbett/muffbett?
 
Var förresten ute och gick med Yackie en sväng, eller sväng och sväng, runt hagen där hon ska släppas imorgon. Den är stor och hon kommer gå själv i den till en början, med en tråd emellan de andra hästarna så hon kan bekanta sig lite med dom först.
Anledningen till att jag skulle leda runt henne där var att hagen är stor, speciellt väldigt lång och hästarna hinner få upp hög fart där, så stallägaren tyckte jag skulle gå runt med henne så hon inte försöker springa igenom tråden eller något...
I alla fall var hon vääääldigt stark, hon är stark och lite "på" att leda i vanliga fall också, och att komma in i en stor fin gräshage gjorde henne inte mindre stark kan jag lova. ;) Fick stanna, backa & gå om och om igen hehe. Kommer ha träningsverk i armarna imorgon!
 
Utverdering av ridpasset kommer upp imorgon! Godnatt :D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0